صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      بخش های پیشین سایت....     مهمان مدرسه....  
 

عدم باکرگی، دلیلی ناموجه برای طلاق/ گفت‌وگو با دکتر سعید پیوندی

1 آذر 1387

<:voir_en_ligne:> : دویچه وله

دویچه وله: یک دادگاه تجدید نظر در فرانسه درخواست طلاق یک مهاجر مراکشی را به دلیل باکره نبودن عروس، رد کرد. فرانسه از کشورهای اروپایی است که میان قوانین کشوری و مقررات مذهبی ادیان گوناگون ساکن این کشور مرز مشخصی کشیده است.

قبول تقاضای طلاق از سوی دادگاه اول این زوج جوان مراکشی مسلمان، بحث‌ها و اعتراضات شدیدی را در جامعه فرانسه برانگیخت. دکتر سعید پیوندی جامعه شناس و استاد دانشگاه در پاریس، علت اصلی را مشکل هویتی مهاجران جوان در جوامع جدید می‌داند و تبعیضاتی که در مورد آنان اعمال می‌شود.

دویچه‌وله: آقای دکتر پیوندی، دادگاه تجدیدنظر در خواست طلاق را در مورد مرد مهاجر مراکشی در فرانسه به دلیل «باکره» ‌نبودن همسرش رد کرد. اصولا به نظر شما تا چه حد مقررات مذهبی مهاجران می‌تواند در تصمیم‌گیری دادگاه مورد توجه قرار گیرد؟

پیوندی: این موضوع، به دلیل آن‌که فرانسه خود را یک کشور لائیک می‌داند، تبدیل به بحث خیلی مهمی در فرانسه شده است. در فرانسه، مذهب و حوزه‌ی عمومی و دولت به‌طور کلی مرزهای مشخصی دارند و تلاش می‌شود که هیچ نوع مسئله‌ی مذهبی در تصمیم‌گیری‌ها و مسایل دولتی دخالت نکند. مسئله‌ی مشخصی که به طور وسیع در فرانسه مطرح شده این است که این مهاجران، به‌ویژه کسانی که از شمال آفریقا می‌آیند، یعنی مراکش، تونس و الجزایر، مسلمان هستند و بسیاری از آنان تمایل دارند به این که سنت‌ها و هنجارهای عمومی یا قومی یا مذهبی و فرهنگی خودشان را در فرانسه حفظ کنند. در این‌جا تناقضی در برخی موارد به‌وجود می‌آورد میان قوانین عرفی و جامعه‌ی لائیک با ارزشها، فرهنگ و سنت‌های مذهبی‌ که با این‌ها همخوانی ندارند. موردی که شما به آن اشاره کردید، مربوط به یک دختر و پسر مراکشی است. پس از اثبات این که دختر باکره نبوده است، دادگاه در ابتدا رای به ابطال ازدواج داد، اما دادگاه تجدیدنظر دوباره این ازدواج را برقرار کرد. این نشان می‌دهد که این تناقضات در جامعه فرانسه کماکان ادامه دارد و حتا دستگاه قضایی فرانسه، که بنا به اعتباری کاملا لائیک است و با هنجارهای عرفی اداره می‌شود هم، از این تداخل میان امور شرعی، فرهنگی و مذهبی با امور مدنی مصون نیست.

در موارد دیگر، برای نمونه خواست استفاده دختران دانش‌آموز از روسری در مدارس به شکل قاطع رد شد. چطور در این مورد اصولا دادگاه اول چنین حکمی را صادر کرده بود؟

بعد از صدور رای دادگاه، در فرانسه جنجال زیادی برپا شد، برای این که افکار عمومی و حتا دولت نمی‌توانستند بپذیرند که یک چنین امری، آن هم در یک موضوع حساسی که کاملا مسئله خصوصی یک دختر است موضوع قانون قرار گیرد. اما به‌هرحال در فرانسه مثل بقیه کشورهای اروپایی یا خیلی از کشورهای دیگر جهان، دستگاه قضایی کاملا مستقل از دولت است. ضمنا دادگاه فقط بر اساس نقض عهد حکم داده بود. یعنی دختر به پسر این تعهد را داده بود که باکره است و با هیچ کس قبلا رابطه نداشته و بعد از ازدواج معلوم شد که اینطور نبوده است. دادگاه بدوی، نه از زاویه شرعی یا نقض یک قانون شرعی، بلکه از زاویه فقط نقض عهد بود که به این مسئله چنین رأی داد. ولی چون محتوای این تصمیم کاملا تحریک‌آمیز و دخالت در امور خصوصی فرد بود و نقض ساده‌ترین قوانین حقوقی فرانسه، این بود که سروصدای زیادی هم به‌




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    5 شهریور: سالگرد اعلان عمومی کمپین یک میلیون امضاء    8 مارس : روز جهانی زن    22 خرداد : روز همبستگی زنان ایران    ائتلاف علیه لایحه حمایت از خانواده    دانشگاه و زنان    دردسر جنسیت    زنان زندانی    مهمان مدرسه    همگرایی جنبش زنان در انتخابات    چالش ما(ه)    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان