صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      بخش های پیشین سایت....     مهمان مدرسه....  
 

ملي - مذهبي ها و جنبش زنان / محمد جم

26 اسفند 1386

<:voir_en_ligne:> : روزآنلاین

سه هفته بيش نگذشته از انتشار مقاله "زنان کرد و کمپين يک ميليون امضا" در تارنماي کمپين کردستان [گورين ‏بو يه کساني]، خانم زينب بايزيدي در متن معنادارشان جويندگان حقيقت را به عصر مابعد دوره يخبندان، به سلسله ‏جبال زاگرس ـ تورس (هلال طلايي)، گهواره تمدن بشري، و جغرافياي فرهنگي "مادر محوري"، راه مي برد. ‏زينب، متين و نجيبانه، به سحر نوک خامه اش، پرده از راز و فراموشي بر مي کشد و قصه تمدن هزاره ها "تمدن ‏زن ـ مادر، دوک ريسي و آسياب دستي و..." را به ديدگان ما مقاوم مي نشاند.‏

زينب بايزيدي را دغدغه اي است بيرون از ضرب و خم نظام مند زبان و تفکر مردان معاصر ايران. مراد من در ‏اين اندک فرصت، بر رسيدن نگاه تاريخ مند اين بانوي عضو کمپين نيست، "زبان نرم خو"ي اوست که زنانه است ‏و لايق مکث. ‏

زبان زن ساکن منطقه محروم کردستان، پژواک بي واسطه انديشه اوست که در "آرايشي متفاوت"، نفي خشونت ‏مي کند و "زندگي" را مبلغ است: زيستن روزانه.‏

‏1- نگرش و نگارش خانم بايزيدي از همتايان مرد خود، فاصله ها دارد. اين کلام در وجه فلسفي اش، زميني و ‏زنانه است: "هستن" را "شدن" مي نگرد آنهنگام که بر طلب حق، تاکيد روا داشته اند: گ...مبارزه مي کنيم [شدن] ‏پس هستيم..."؛ زيستن از زبان زينب، سيلان دارد، رونده و بيقرار.... و زن محروم مانده از حق و هستي، در اين ‏روند بي بازگشت "به جستجوي عشق و دوست داشتن و بازآفريدن زندگي..."است.‏‎ ‎‏(مقاله زنان کرد و کمپين...) ‏

زينب، به سرزميني کوچک و منزوي مي زيد، او اهل کردستان است. نگاه زنانه اش اما به سراسر ايران وسعت ‏دارد و بي اختيار، سرشت عالمگير خويش را بر مي نهد: به تمامي پهنه گيتي، آنهنگام که رسالت کمپين را موکد ‏مي کند و مي نويسد: "...ارتباط بين زنان کرد با زنان فارس، لر، آذري و همه زنان در مرحله اول در چهارچوب ‏ايران" و با گذر از قالب هاي دگم مردسالار "رهايي ملي را نيز در جهت رهايي همه زنان و در اتحاد با ديگر ‏زنان در سرتاسر جهان و همنوا با زنان ايران، به جنبش جهاني زنان بپيونديم..."(همانجا)‏

‏2- متضاد اين نگره، متني است که در نگارستان لاهوتي و بي نقص اش، خواننده را به پرواز و ارتفاع گرفتن از ‏زندگي روزانه ترغيب مي کند. در جد و جهد "اتمام حجت" و ترسيم خط و نشان است با خواننده. لامکان و بي ‏زمان از فراز سر خواننده احکام قطعي و آمرانه خود را مي پراند: بگيرد و نگيرد هر دو سر سود است: بگيرد، ‏خواننده را مقهور سخن خود کرده. نگيرد، باز هم سودآور است: اقتدار صاحب سخن را موکد کرده است. صاحب ‏سخن به آنات بزرگ و والا وسوسه ات مي کند. دعوت اش را بپذيري, در لايحه پنهان تردستي اش، شناور و سيال ‏مي شوي، پايت بلافاصله از زمين و خانه ات جدا مي شود. زيرا او، پيامبر آينده هاي تابناک است و تو را به ‏طرفةالعيني به عرش اعلي، به بالاي ابرها مي پراند. پس آنگاه مي تواني "از آن بالا" به واقعيت زمين بنگري، به ‏چم و خم زندگي ات. مي تواند بعيد نباشد که عارضه ي از بالا نگريستن بوده شايد که مردان بزرگ تاريخ، زنان ‏را نه هم عرض، که نقطه هايي کوچک ديده اند، .. يحتمل براي نشستن در انتهاي جملات.


‏3- چند صباحي است در داخل کشور، که اين پيامبر کمال خواه و نگاه گوهر گرا، با لقب "ايدئولوژيک و تمامت ‏خواه" وصف مي شود. اين نگارگري اما در محتواي بي پيرايه اش، مردانه است. اتيکت عامه پسند اين نگار




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    5 شهریور: سالگرد اعلان عمومی کمپین یک میلیون امضاء    8 مارس : روز جهانی زن    22 خرداد : روز همبستگی زنان ایران    ائتلاف علیه لایحه حمایت از خانواده    دانشگاه و زنان    دردسر جنسیت    زنان زندانی    مهمان مدرسه    همگرایی جنبش زنان در انتخابات    چالش ما(ه)    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان