صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      بخش های پیشین سایت....     مهمان مدرسه....  
 

آش نذری و چند و چون مبارزه‌ی زنان

گفتگو با شهلا شفیق/دویچه وله-9 بهمن 1386

<:voir_en_ligne:> : دویچه وله

بحث بر سر پختن آش نذری برای آزادی مریم حسین‌خواه و جلوه جواهری که دو تن از فعالان جنبش زنان در ایران هستند، در داخل و خارج از کشور هم‌چنان ادامه دارد. این دو کنش‌گر که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ "کمپین یک میلیون امضا" را سازمان داده‌اند، در تجمعی اعتراضی نسبت به قوانین مربوط به زنان در ایران، در اواخر سال ۲۰۰۷ در تهران دستگیر شدند. اتهام آن‌ها، تشویش افکار عمومی اعلام شد. مقامات مسئول برای آزادی این دو تن قرار وثیقه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان صادر کردند. مریم حسین خواه و جلوه جواهری، سرانجام پس از ۴۶ روز بازداشت و اجرای قرار وثیقه، توانستند به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.

آش نذری

از آن‌جا که فعالیت‌های قانونی و حقوقی خویشان و وکلای این دو کنش‌گر، در طول بازداشت به نتیجه‌ی مطلوب نرسید، مادر جلوه جواهری مراسمی برای "پختن آش نذری به نیت آزادی او و مريم حسين‌خواه" ترتیب داد که برخی از فعالان غیرمذهبی این کمپین نیز در آن شرکت کردند. همکاری فعالانه‌ی این کنش‌گران در اجرای مراسم "آش نذری"، بحث داغی بین موافقان و مخالفان "توسل به شیوه‌های مذهبی برای آزادی زنان" برانگیخت که دامنه‌ی آن به فعالان برون مرزی احقاق حقوق زنان نیز کشیده شد.

محور اصلی این بحث، چگونگی و چند و چونی "هم‌صدایی سکولارها با مذهبی‌ها" است. موافقان این هم‌بستگی و هم‌صدایی در همه‌ی عرصه‌ها، معتقدند که "حقوق زنان و احقاق آن‌ها متعلق به یک قشر فکری و صنفی نیست، واز آن‌جا که جامعه‌ی ایران سنت‌گرا‌ست، زنان ایرانی هم سنتی‌اند. پس روشنفکران باید به این زن‌های سنتی نزدیک شوند. چون هر دو گروه، نیاز‌های مشترکی دارند."

مخالفان هم‌آوا شدن با قشرهای فعالان مذهبی زنان استدلال می‌کنند که اصلاً "دلیلی وجود ندارد که جنبش سکولار خواست‌های خود را تا حد مطالبات جنبش‌های مذهبی تقلیل دهد. زیرا خواسته‌های زنان سکولار، مطالبات زنان مذهبی را نیز شامل می‌شود، ولی خواست‌های زنان مذهبی، نه تنها در برگیرنده‌ی مطالبات زنان غیرمذهبی نیست، که نفی مطلق آن‌ها هم ‌هست."

"شبکه همبستگی" و آش نذری

از آن‌جا که "شبکه‌ی همبستگی بين المللی با مبارزات زنان ايران" درخارج از کشور هدف خود را "حمایت و همبستگی با جنبش داخل ایران" اعلام کرده است و به‌طور مشخص از کمپین "یک میلیون امضا" پشتیبانی می‌کند، ما با یکی از کنش‌گران این شبکه، شهلا شفیق، در این باره به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

دویچه وله: از آنجائی‌که محور اصلی فعالیت‌های شما همبستگی با مبارزات زنان ایران با حفظ استقلال نظری است و به ویژه خط‌ کشی با فمینیست‌های اسلامی، پختن آش نذری برای آزادی مریم حسين خواه و جلوه جواهری را چگونه تعبیر می‌کنید؟

شهلا شفیق: مراسمی که به ابتکار خانم گوهر بيات، مادر جلوه جواهری، فعال کمپين برای آزادی او و مريم حسين‌خواه از زندان برگزار شد، به نظر من ربطی به مباحث مربوط به "فمينيسم اسلامی" ندارد. برخی از فعالان کمپين که در اين مراسم شرکت کرده‌اند، در حرف‌های خود روی همراهی با خواست کميته‌ی مادران تاکيد کرده‌اند و همین‌طور بر اين نکته که چنين مراسمی نمايشگر دامنه‌گيری کمپين در ميان زنان همه‌ی طبقات و گروه‌های اجتماعی است. وقتی گزارش مراسم را خواندم، ذهنم به سال‌های گذشته برگشت و شيفتگی ف




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    5 شهریور: سالگرد اعلان عمومی کمپین یک میلیون امضاء    8 مارس : روز جهانی زن    22 خرداد : روز همبستگی زنان ایران    ائتلاف علیه لایحه حمایت از خانواده    دانشگاه و زنان    دردسر جنسیت    زنان زندانی    مهمان مدرسه    همگرایی جنبش زنان در انتخابات    چالش ما(ه)    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان