صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      بخش های پیشین سایت....     مهمان مدرسه....  
 

صدیقه وسمقی: قانون نباید راه متزلزل کردن بنیان خانواده را باز بگذارد

14 خرداد 1389

ایلنا: صدیقه وسمقی، نویسنده ، شاعر و استاد دانشگاه در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی در تهران متولّد شد. او متأهل و صاحب یک دختر است. وسمقى تحصیلات ابتدایى و متوسطه را درتهران گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران و در رشته‏هاى فقه ومبانى حقوق اسلامى با درجه دکترا فارغ التحصیل شد. او به دو زبان عربى و انگلیسى تسلّط دارد.

وسمقی سخنگوی دور اول شورای شهر تهران، کتابی با عنوان زن، فقه، اسلام دارد. او معتقد است که برخی از مباحثی که اکنون در جامعه به عنوان مباحث دینی مطرح و ترویج می شود با حقیقت اسلام فاصله گرفته است. وسمقی مباحث مربوط به ازدواج موقت و ازدواج مجدد را از جمله این موارد دانسته است:

به گزارش ایلنا صدیقه وسمقی گفت: ‌اگر به تاریخ ازدواج موقت برگردیم مشاهده می‌کنیم که ازدواج موقت رابطه‌ای بوده میان زن و مرد که بنا بر شواهد تاریخی از پیش از اسلام در حجاز به صورت نادر وجود داشته و در موارد استثنایی از آن استفاده می‌شده است.

او ادامه داد:‌ پس از اسلام هم بنا بر آنچه در تاریخ آمده در یکی از جنگ‌ها که مردها مدتی دور از خانه و همسر خود بودند به پیامبر اظهار گله کردند و بنا بر روایات تاریخی پیامبر به آنها اجازه داد که برای ۳ روز از ازدواج موقت استفاده کنند.

این استاد فقه وحقوق تصریح کرد: ‌این اظهار گلایه مردان و سپس اجازه پیامبر به اصحاب خود برای استفاده از «متعه» نشان‌دهنده این است که با وجود اینکه ازدواج موقت تا قبل از اسلام وجود داشته، اما در بین مسلمانان رواج نداشته و مسلمانان با آن آشنایی نداشته‌اند و پیامبر برای حل مشکل، ازدواج موقت را برای مدت زمان کوتاهی توصیه می‌کنند.

وسمقی اضافه کرد:‌ علامه طباطبایی در کتاب المیزان آورده است که ازدواج موقت قبل از اسلام وجود نداشته و متعه پیشنهاد اسلام است، ولی اگر به منابع تاریخی مراجعه کنیم مشاهده می‌کنیم که ازدواج موقت در پیش از اسلام نیز به صورت نادر وجود داشته است.

این استاد فقه و حقوق سپس به بیان اختلاف‌نظرها در رابطه با شیوع ازدواج موقت در زمان پیامبر پرداخت و گفت‌: اقوال تاریخی در رابطه با ازدواج موقت پس از اسلام متفاوت است، برخی معتقدند که پیامبر فقط برای همان ۳ روز به مردانی که به جنگ رفته بودند اجازه ازدواج موقت داد و بعد از آن ازدواج موقت لغو شده است، اما شیعه می‌گوید که ازدواج موقت همچنان مشروع باقی مانده است. اهل سنت نیز بر این اعتقاد هستند که ازدواج موقت در اسلام وجود داشته و بنا بر تحریم خلیفه دوم “عمر” حرام شده است.

او گفت: این موضوع که ازدواج موقت در پیش از اسلام و زمان پیامبر رواج نداشته و خلیفه دوم نیز آن را حرام کرده، مساله مهم و قابل بررسی است.

او با بیان اینکه میان مسلمانان همواره نکاح و ازدواج به ازدواج دائم اطلاق می‌شده است، خاطر نشان کرد: همیشه وقتی صحبت از ازدواج و نکاح می‌شود، همه مردم تلقی و برداشت‌شان همین ازدواج معمول مرسوم و رسمی است که دو نفر با تشریفاتی با هم ازدواج می‌کنند و مردم هم این دو نفر را زن و شوهر می‌شناسند. ازدواج‌ها و نکاح‌هایی که خارج از این تعریف است هیچ وقت معمول نبوده چرا که همیشه تبعات و پیامدهایی داشته است. بنابراین انسان در طول تجربه خود به این نتیجه رسیده است که شکل‌های دیگر ازدواج مانند ازدواج موقت نمی‌تواند خیلی مقبول باشد.

وسمقی اظهار




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    5 شهریور: سالگرد اعلان عمومی کمپین یک میلیون امضاء    8 مارس : روز جهانی زن    22 خرداد : روز همبستگی زنان ایران    ائتلاف علیه لایحه حمایت از خانواده    دانشگاه و زنان    دردسر جنسیت    زنان زندانی    مهمان مدرسه    همگرایی جنبش زنان در انتخابات    چالش ما(ه)    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان