صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      بخش های پیشین سایت....     مهمان مدرسه....  
 

چرا روز مادر را با روز زن بايد جدا كرد / مینو مرتاضی لنگرودی

16 خرداد 1389

کانون زنان ایرانی: مينو مرتاضي لنگرودي ،از فعالان حقوق زنان و از اعضاي مادران صلح در ديدار جمعي از فعالان حقوق زنان در روز " مادر و زن " با دكتر زهرا رهنورد و مير حسين موسوي ،متني را خواند.او اين متن را در اختيار سايت كانون زنان ايراني قرار داده است كه مي خوانيد:

فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا (س) را حضور جمع حاضر وبه ویژه خدمت خانم رهنورد وآقای موسوی تبریک عرض می کنم.

در رابطه با این روز مبارک و نامی که بر آن نهاده اند و استفاده هایی که از این روز می شود، نکاتی به ذهنم رسیده است که با اجازه عزیزان با جمع در میان می گذارم.

چنانچه مستحضرید، قبل از انقلاب از طرف دربار و شخص شاه روز تولد ملکه مادر به نام روز مادر تعیین شد، تا در این روز از مادران قدردانی شود. به ویژه مادرانی که بچه پادشاه می زایند.

بعد از انقلاب و از طرف انقلابیون حاکم، روز ولادت حضرت زهرا به عنوان روز مادر پیشنهاد شد والبته مورد استقبال عامه هم قرار گرفت وهمه مردم در این روز از مادران خویش قدردانی می کنند که به جای خویش نیکوست.

این تقابل و واکنش نسبت به پادشاهان در فرهنگ ایرانی سابقه دیرینه دارد.مردم ایران در واکنش علیه ظلم و ستم نظام سلطه و مقاومت در قبال اقتدار سلطانی حاکم همواره شخصیت های مذهبی را در برابر شخصیت های درباری عَلَم می کردند. و اصرار داشتند در واقع دولتی در سایه از ائمه ایجاد کنند وخود را تحت الامر آنها نشان دهند. آنها حتی عناوین اقتداربخش را به ائمه می دادند. مثلاً امام رضا (ع) را سلطان ارض طوس می نامیدند و حضرت علی (ع) را سلطان نجف و ...

از این رو هر چند نظام پادشاهی وسلطانی برچیده شده بود اما مردم از روز ولادت بانو زهرا (ع) به عنوان روز مادر استقبال خوبی کردند. زیرا این روز را مقدس می دانستند و حضرت زهرا را به مهربانی و عصمت وشجاعت ووفاداری می شناختند و می شناسند.

و از سوی دیگر در فرهنگ اسلام ایرانی تفاوت فراوانی بین مادر شاه و مادر امام وجود دارد. زیرا حَرَم امام جایی است که مردم مستأصل از جور و ستم حاکم وقتی از همه جا رانده می شوند و در خود و در راه می مانند، به حرم امام پناهنده می شوند و آن جا بست می نشینند تا دردشان دوا و دادشان ستانیده شود.

درهای حرم امامان به روی همه باز است و شاه و گدا در آن جایگاه یکسان دارند. زیرا فرهنگ حرم فرهنگ پناه دهی و ایمن بخشی و مهربانی و انفاق و بخشش بی مزد و منت است. فرهنگی چنان مهربان ومداراگر که شیر و آهو و آدم را برای فرار از مرگ و ستم و آزار انسانها به خانه اش راه می دهد. و مادر امام بودن و ساختن خانه ای چنین ایمن بسیار بسیار پرمعناتر از زاییدن بچه شاه است.

روزگار چنین می گذشت تا این که در چند سال اخیر شاهدیم که روز زن را هم به روز مادر اضافه کرده اند. البته از آنجا که فلّه ای فکر کردن و تصمیمات فله ای گرفتن باب جدیدی است که بعد از انقلاب باز شده، چندان تعجب نکردیم و بی تفاوت گذاشتیم و فکر کردیم چه اشکال دارد روز مادر از زنان هم تقدیر به عمل آورند؟ بعضی ها هم مثل من خوشحال شدند که چقدر خوب شد حالا دو تا روز زن در داخل داریم که می توان به طور مضاعف در این روزها بحث زنان و مسائل و مشکلاتشان را در عرصه و افکار عمومی طرح و چه بسا حل کرد!

ظاهراً همین بی تفاوتی وذوق زدگی و عدم مقاومت زنان در برابر چنین تصم




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    5 شهریور: سالگرد اعلان عمومی کمپین یک میلیون امضاء    8 مارس : روز جهانی زن    22 خرداد : روز همبستگی زنان ایران    ائتلاف علیه لایحه حمایت از خانواده    دانشگاه و زنان    دردسر جنسیت    زنان زندانی    مهمان مدرسه    همگرایی جنبش زنان در انتخابات    چالش ما(ه)    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان