صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      اخبار....  
 

نامه دکتر صدیقه وسمقی پیرامون سنگسار سکینه محمدی و مجازات سنگسار

30 خرداد 1389

دکتر صدیقه وسمقی استاد دانشگاه و شاعر و نویسنده، پس از اطلاع از سنگسار قریب الوقوع سکینه محمدی نامه ای خطاب به محمد مصطفایی وکیل این زن بی پناه نوشت که متن کامل آن به نظر گرامی خوانندگان محترم می رسد. این نامه امروز همراه با نامه ای که در خصوص سنگسار سکینه محمدی مرقوه نموده ام به دفتر آقای لاریجانی ریاست قوه قضاییه ارسال شد و قضات صادر کننده رای ارسال گردید.

به نام خدا

جناب آقای محمد مصطفایی

با سلام

مدارکی را که در رابطه با پرونده خانم سکینه محمدی آشتیانی ارسال کرده بودید مطالعه و مستندات آرا را ملاحظه نمودم. ازآنجا که جان یک انسان محروم و فاقد امکانات اجتماعی لازم مورد تهدید قرار دارد، نگارنده لازم دیدم نکاتی را با توجه به آنچه در فقه اسلامی مورد نظر فقها بوده در رابطه با موضوع حاضر به اطلاع شما برساند. پیش از آن لازم است این نکته مهم مورد توجه قرار گیرد که محکوم پرونده انسانی است محروم که به گفته خویش به دلیل نیاز مالی اقدام به امور منافی عفت نموده است. چنین شخصی قبل از آن که از سوی نهاد حکومت مورد مجازات قرار گیرد باید مورد حمایت قرار می گرفت تا زمینه ارتکاب جرم و فساد از بین رفته، آنگاه اگر باز مرتکب این امور گردید مجازات شود.این شیوه اخلاقی و انسانی انبیاء و آموزه ادیان بوده است. چنان که قرائن و شواهد بسیاری در روایات وجود دارد حاکی از آن که ائمه (ع) مثلا درباره زناکارارشاد می فرمودند که زمینه ارتکاب زنا از بین برود و اما چنان که مستشاران اقلیت اظهار کرده اند متهمه، یک بار قبلا به اتهام همین جرم محکوم و مجازات شده است که این نکته ای است بسیار مهم و قابل توجه. به علاوه ادله اثبات جرم زنا که همانا بینه و اقرار با شرایط خاص است در پرونده وجود ندارد و احصان نیز احراز نشده است . بررسی آیات قرآن و روایات متعدد در این رابطه حاکی از آن است که شارع مقدس بویژه در اثبات زنا سخت گیری نموده است.

در آیه پانزده سوره نساء ملاحظه می شود که حتی برای مجازات حبس در خانه برای زنان مرتکب فحشا که یه عقیده ی بسیاری، مقصود زنان محصنه هستند وجود چهار شاهد مورد تاکید است. در روایت مشهوری که در آن افرادی از سعدبن عباده، صحابه پیامبر سوال می کنند که اگر به خانه رفتی و زن خود را با مردی بیگانه یافتی چه می کنی و او پاسخ می دهد شمشیر می کشم و او را می کشم. چون این خبربه پیامبر می رسد می فرماید: پس چهار شاهد چه می شود ؟ سعد می گوید آیا حتی اگر با چشم خود دیده باشم نیاز به شهود دارد؟ پیامبر می فرماید بله و دلیل آن را چنین بیان می کند که خداوند می خواهد گناه مسلمان هنگامی که چهار شاهد برای آن وجود ندارد مستور و پوشیده بماند.

آیات و روایات حاکی از آن است که هدف، بازداشتن انسانها از اعمال زشت و فراهم نمودن زمینه هدایت و رستگاری آنان است. نکته قابل توجه در رابطه با پرونده حاضر استناد به علم قضات، مستقل از طرق احراز علم است. در حالی که در هیچ یک از منابع فقهی علم قاضی در ردیف طرق اثبات جرم نیامده است.

مثلا طرق اثبات زنا بینه و اقرار است و احراز علم یا کشف حقیقت ، مقصود قاضی از رسیدگی به پرونده است.علم قاضی طریق نیست، بلکه مقصد قاضی است که پشتوانه حکم و رای او قرار می گیرد. درباره علم قاضی در منابع فقهی از جمله جواهر الکلام و مسالک به طور مسبوط بحث شده. در این که مقصود از علم ق




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان