صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

بیانیه کمیته من کاندیدا می شوم، از «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» درباره رد صلاحیت گسترده کاندیداهای زن مجلس دهم
نشست پرسش و پاسخ با چهار تن از داوطلبان زن نمایندگی مجلس دهم / گزارش: مریم جوادی
تجارب منحصر به فرد زنان در چالش برای تغییر چهره مردانه سیاست / گزارش: صبا شعردوست
بيانيه «کمیته من کاندیدا می شوم» از کمپین «تغییر چهره مردانه مجلس» در تقدير از حضور بی‌سابقه زنان برای کاندیداتوری مجلس دهم
نظارت بر روند قانونگذاری از اهداف کمپین تغییر چهره مردانه مجلس (گزارش یک نشست) / گزارش از: ندا ناجی – عکس ها: مریم جوادی
ما زنان می خواهیم و می توانیم (گزارش نشست کمپین تغییر چهره مردانه مجلس)/ گزارش: ندا ناجی - عکس ها: مریم جوادی
خواسته های یک زن دستفروش از نمایندگان زن مجلس آینده
مجموعه مقالات ویژه نامه مدرسه فمینیستی به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان
من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، می توانیم چهره مجلس را تغییر دهیم / گزارش: ندا ناجی
حضور کمپین تغییر چهره مردانه مجلس در کنگره تخصصی صلح سبز / گزارش: مریم جوادی

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      روزنامه دیواری....  
 

جنب و جوش اعتراضی زنان علیه لایحه «حمایت از خانواده»: جلسه نقد و بررسی لایحه برگزار شد

عکس ها: اعظم اکبرزاده-29 مرداد 1389

مدرسه فمینیستی: روز پنج شنبه 28 مرداد 1389، در تهران، نشستی با حضور جمعی از زنان از گرایش های مختلف در نقد و اعتراض به بندهایی از «لایحه حمایت از خانواده» برگزار شد. در این نشست «ژیلا شریعت پناهی» پژوهشگر مسایل دینی، قرآن پژوه و از فعالان جنبش زنان در گفتار انتقادی و روشنگرانه خود به 3 ماده از این لایحه که مورد اعتراض زنان اغلب زنان ایرانی است اشاره کرد. سه ماده مورد اشاره وی ماده 25 ماده 24 و بحث مربوط به صیغه بود. مهندس ژیلا شریعت پناهی گفت: این سه ماده به شکلی که امروز در لایحه آمده است آشکارا برخلاف قرآن است. چرا که قرآن چندهمسری و تعدد زوجات را تایید نکرده است بلکه آن آیه ای که مربوط به 4 همسر است، در زمانه ای مطرح شده که ازدواج مردان تا بی نهایت انجام می گرفته است و خداوند اتفاقا این آیه را برای محدود کردن تعداد بی رویه ازدواج مردان نازل فرموده است. این پژوهشگر دینی افزود که: در حقیقت در جامعه ای که مردان مرتب زن می گرفتند و هیچ محدودیتی برای ازدواج شان وجود نداشت، قرآن آمد و آنها را محدود کرد. یعنی ما هر چه در اسلام و تاریخ اسلام دقت می کنیم متوجه می شویم که در اسلام اتفاقا به سمت تک همسری می رویم و در هر دوره ای از صدر اسلام سعی شده است تعداد ازدواج ها محدودتر شود و به سمت تک همسری برود. بنابراین روح اسلام به سمت تک همسری است برخلاف آنچه که این آقایان می گویند و به استناد آیه قرآن استدلال می کنند که در اسلام چندهمسری تایید شده، اصلا این طور نیست.

مهندس ژیلا شریعت پناهی در بخش دیگری از گفتار مبسوط و مستدل خویش به مسئله مهریه در این لایحه اشاره کرد: در مورد مهریه هم که اینها ابتدا مالیات بر مهریه را مطرح کردند در لایحه و بعد هم تفکیک مهریه به دو بخش «متعارف و غیرمتعارف» را آورده اند! در اسلام مهریه به عنوان پشتوانه مالی زن است که در همان زمان ازدواج باید به زن پرداخت شود تا زن بتواند از آن امرار معاش کند و چنین قوانینی که یا مالیات بر مهریه می بندد و یا آن را تفکیک می کند با اسلام مطابق نیست. وی سپس اضافه می کند: ما در سال 1387 که با گروهی از فعالان زن در اعتراض به این لایحه به مجلس رفتیم، من اتفاقا در جمعی بودم که با خانم فاطمه آلیا و یکی دیگر از نمایندگان مرد مجلس وارد بحث شدیم. در آنجا من همه این موارد را که در لایحه برخلاف اسلام است به آنها گوشزد کردم و آنها هم گفتند که بررسی می کنیم ولی متاسفانه می بینیم که تغییر اساسی در این لایحه نداده اند.

ژیلا شریعت پناهی در ادامه با توجه به دیدگاه های اسلام در مورد حقوق زنان به نقد برخی دیگر از موارد مطرح شده در لایحه از جمله صیغه و... پرداخت.

از دیگر سخنرانان نشست اعتراضی روز پنجشنبه در تهران، «مینو مرتاضی» فعال جنبش زنان و دانش آموخته رشته مطالعات زنان بود. ایشان نیز در نقد و بررسی لایحه خانواده گفت: برخی از مواد لایحه حمایت از خانواده مثل ماده 24مصداق بارز خشونت علیه زنان است. وی ادامه داد که: متاسفانه این لایحه نسبت به قانون خانواده ای که قبل از انقلاب ــ ابتدا سال 1346 و بعد در سال 1353 ــ تصویب شد عقب تر است و حقوق زنان را بیشتر نادیده می گیرد. در حقیقت در سال 1353 برای اولین بار تعدد زوجات محدود شد و به دو زن تقلیل پیدا کرد و شروط 10 گانه ای که قبل از انقلاب در سال 1353 در قانون خانواد




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان