صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      بخش های پیشین سایت....     مهمان مدرسه....  
 

حضرت محمد یک فمینیست بوده است

14 مهر 1389

رادیو زمانه (ترجمه‌ی ونداد زمانی): «عصرا نومانی» روزنامه‌نگار، نویسنده و استاد دانشگاه جرج تاون، بعد از چاپ کتاب‌هایی چون «منشور حقوق اسلامی زنان در اتاق خواب» و «ابراز وجود در مکه» به نماد جهاد زنانه تبدیل شده است. از نظر این همکار سابق «وال‌استریت ژورنال» تضادی بین اسلام و فمینیسم وجود ندارد.

نویسنده‌ی ۴۵ساله‌ی هندی‌الاصل امریکایی با شور و اعتقادی راسخ از قابلیت‌های مثبت و برابری‌طلبانه‌ی دین اسلام دفاع می‌کند و بر این باور است که فرهنگ زن‌ستیزِ مردسالارانه، انگیزه‌بخش مشکلات و توهماتی است که به مذاهب اصلی جهان نسبت می‌دهند. آقای آلفرد هاکنزبرگ از طرف مجله‌ی اینترنتی القنطره با این نویسنده‌ی مسلمان که معتقد است حضرت محمد فمینیست بوده، مصاحبه‌ایی را تدارک دیده است تا بدون هیچ پیش‌برداشتی، دیدگاه‌های این مسلمان فمینیست را منعکس سازد.

القنطره: همزمان در جوامع غربی و اسلامی این دیدگاهِ فراگیر وجود دارد که نمی‌توان هیچ نوع آشتی بین اسلام و فمینیسم تصور کرد. چرا این تفکر آن هم با این شدت شکل گرفته است؟

عصرا نومانی: بله، من هم همیشه در طول فعالیت‌ها و سخنرانی‌هایم با این سئوال روبرو می‌شوم. ولی تا آنجا که تجربه و دانش‌ام اجازه می‌دهد باید بگویم که به نظرم تضادی بین اسلام و فمینیسم وجود ندارد. به اعتقاد من اسلام اصیل ذاتاً یک مذهب فمینیستی بوده است. پیغمبر و همسرش خدیجه، دخترشان فاطمه و و همسر دیگر پیغمبر عایشه همگی فمینیست‌های بودند که با شهامت تمام در دفاع از زنان ابراز نظر کرده‌اند.

واقعیت این است که من شانس تماس و آشنایی با گروه وسیعی از فمینیست‌های مذهبی مورمون، کاتولیک، مانونایت، یهودی ارتودوکس و پروتستان در سراسر جهان را داشته‌ام. معتقدم که زنان مسلمان باید به اندازه‌ی زنان معتقد به مذاهب دیگر که در حال بازپس‌گیری حقوق خود هستند، برای مبارزه با اسلام مردانه از خود شهامت و انرژی نشان دهند.

القنطره: به تلاش‌های تو لقب «جهاد زنانه» داده‌اند. چه احساسی داری که این‌گونه معرفی می‌شوی؟

عصرا نومانی: عالی است و با خرسندی از این لقب استقبال می‌کنم. باعث افتخار من است که سرباز اسلام باشم.

القنطره: و این سرباز برای چه چیزی می‌جنگد؟

عصرا نومانی: من برای حقوق زنان و عدالت اجتماعی می‌جنگم. برای اینکه نمی‌توانم شاهد آن باشم که زن‌ها در قفس طلایی نگه داشته شوند تا مبادا مظهر پاکی و شرافت لکه‌دار شود. برای این می‌جنگم که نمی‌خواهم نظاره‌گر مجازات زنانی باشم که به خاطر موقعیت جنسی‌شان مجازات می‌شوند. نمی‌توانم راندن زنان به کنج مساجد را تحمل کنم...

القنطره: نظرت درباره‌ی روبنده‌ی اسلامی و حجاب چیست؟

تنها تعبیر حقیقی آن است که پوشاندن و مخفی کردن صورت زنان نتیجه‌ایی جز بی‌حرمت و بی‌شخصیت کردن زنان ندارد. برداشتن حجاب اساسی‌ترین جهاد زنانه است. کشف حجاب زدودن، طرد و منفور ساختن حماقتی است که طلسم حجاب ایجاد کرده است.

القنطره: حمایت علمای اسلام از نظرات تو، بویژه حکم مذهبی یکی از مراجع اصلی اهل سنت «محمد سید آل تنتاوی» رهبر مذهبی دانشگاه الازهر درباره‌ی مخالفت با روبنده در مراکز تحصیلی را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

عصرا نومانی: پشتیبانی مراجع مذهبی بویژه شیخ بزرگ دانشگاه مذهبی الازهر قدم بس




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    5 شهریور: سالگرد اعلان عمومی کمپین یک میلیون امضاء    8 مارس : روز جهانی زن    22 خرداد : روز همبستگی زنان ایران    ائتلاف علیه لایحه حمایت از خانواده    دانشگاه و زنان    دردسر جنسیت    زنان زندانی    مهمان مدرسه    همگرایی جنبش زنان در انتخابات    چالش ما(ه)    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان