صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      اخبار....  
 

ایت الله صانعی: ازدواج مجدد بدون رضايت همسر، حرام است

البرز محمودی-22 اردیبهشت 1387

<:voir_en_ligne:> : روزآنلاین

در حاليکه جنجال هاي مربوط به آخرين سخنان آيت الله صانعي در مورد "اجراي حدود الهي در زمان غيبت امام دوازدهم" ‏خاموشي نگرفته و برخي در واکنش به آن "رويه خطرناک توهين به مرجعيت" رادر پيش گرفتند، اين مرجع تقليد روز ‏گذشته نظر ديگري در ارتباط با چند همسري مطرح کرد که قاعدتا با واکنش وابستگان جناح راست و روحانيون سنت گرا ‏مواجه خواهد شد. آيت الله صانعي ديروزسما اعلام کرد که به نظر وي: "ازدواج مجدد مرد بدون‎ ‎رضايت همسر اول حرام ‏و گناه است و از نظر شرعي جرم است، و اگر زن‎ ‎اول بعد از عقد زن دوم رضايت ندهد، اين عقد اثر حقوقي ندارد‎.‎‏"‏‎ ‎

بيت آيت الله صانعي امروز محل آمد و رفت بسياري است. از ميرحسين موسوي، نخست وزير ايران در دوران جنگ هشت ‏ساله ايران با عراق تا خبرنگاران روزنامه "وي جي" نروژ و خبرنگاران راديو "دويچلاند فونك" آلمان. در مصاحبه با ‏يکي از همين خبرنگاران است که وي با "ابراز تأسف از ارائه برخي لوايح" كه به مرد اجازه مي دهد بدون رضايت زن ‏اول، مجددا ازدواج نمايد، به مجلس توصبه کرده است: "اميدوارم چنين قانوني‎ ‎در مجلس شوراي اسلامي به تصويب ‏نمايندگان محترم نرسد و من همواره دعا مي كنم كه‎ ‎چنين امري را كه ظلم و خلاف عدالت مي دانم، در حق زنان تبديل به ‏قانون‎ ‎نشود. مجلس خداي‎ ‎ناخواسته با تصويب اين قانون مشكل ديگري به مشكلات موجود خصوصاً مشكلات زنان‎ ‎نيافزايد‎.‎‏"‏

آيت الله صانعي ضمن اعلام اينکه "من با تعدد زوجات مخالف نيستم بلكه با‎ ‎آزار و اذيت زن مخالفم"، گفته است: "اگرچه ‏مسئله تعدد زوجات در برخي زمانها و‎ ‎در برخي قبائل، متعارف و مرسوم و مورد پذيرش زنان بوده است، اما امروز چون ‏اين‎ ‎مسئله موجب آزردگي خاطر زنان است انجام آن نيازمند اذن زن اول است و در حقيقت زن‎ ‎دوم گرفتن، در اختيار زن ‏اول است و اين عين عدالت است‎.‎‏"‏

وي همچنين گفته است: "مرد‎ ‎و زن براي هم وسيله آسايش و آرامش يكديگرند و حقوقي كه مرد بر زن دارد در مقابل‎ ‎حقوقي ‏است كه زن بر مرد دارد، چرا كه اساساً حقوق بايد مقابل هم باشند و اگر يكي بر‎ ‎ديگري حق داشته باشد و ديگري از اين ‏مسئله محروم باشد اين خلاف عدالت‎ ‎است".‏

آيت الله صانعي در بخش ديگر سخنان خود هرچند بين زنان و مردان تفاوت قائل شده اما آن را نافي عدالت ندانسته و گفته ‏است: "در حقوق تفاوت هست اما خلاف عدالت‎ ‎نيست و ما در مباحث علمي ثابت كرده ايم كه اين تفاوت، خلاف عدالت ‏نبوده و نيست. و‎ ‎در اسلام زن و مرد در تمام حقوق اجتماعي و سياسي با هم برابرند، به گونه اي كه حتي‎ ‎زنها مي توانند ‏عالي ترين مقامات سياسي را نيز عهده دار شوند‎.‎‏"‏

صانعي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه "علي رغم مدعاي برابري حقوق زن و‎ ‎مرد در اسلام چرا پست ها و سمتهاي ‏آسماني مانند پيامبري و امامت به زنها داده نشده" نيز گفته است: "تاريخ را نمي توان در مقابل متن قانون قرار داد. قانون با‎ ‎بيان كلي، برابري حقوق را ثابت كرده است و اگر ايرادي هست مربوط به فرهنگ جوامع است‎ ‎نه به قانون‎.‎‏ چگونه مي ‏توان در جامعه اي كه دختران را زنده‎ ‎به گور مي كردند توقع داشت پيامبر بيايد و زني را به عنوان رهبر يك جامعه ‏منصوب‎ ‎نمايد؟ جامعه آن روز پذيرش اين مطلب را نداشت همانطور كه امروز هم برخي افراد جامعه‎ ‎با همه




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان