صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      کلوپ نسوان....  
 

ظهور یک «فمینیسم سکولار جدید» از پرتو گسترش فمینیسم اسلامی

مارگوت بدران / ترجمه سحر مفخم-14 دی 1391

مدرسه فمینیستی: مارگوت بدران، پژوهشگر مصری تبار آمریکایی و استاد تاریخ و مورخ جوامع اسلامی و خاورمیانه و متخصص مطالعات جنسیت در دانشگاه جورج تاون ایالات متحده امریکاست. تمرکز وی بر مطالعات زنان در منطقه خاورمیانه و دنیای اسلام از قرن 19 تا قرن 21 را در بر می گیرد. وی به طور گسترده ای در محافل آکادمیک آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی به همکاری مشغول بوده و آثار متعددی از وی منتشر شده است. از جمله کتاب های منتشر شده وی می توان به «فمینیسم در اسلام: تلاقی مذهب و سکولاریسم» در سال 2009 و «فمینیسم فراتر از شرق و غرب: گفتمان جدید جنسیتی در دنیای اسلام» منتشره به سال 2006 اشاره کرد . مطلب پیش رو، متن تحریرشده سخنرانی مارگوت بدران است در کنفرانس «فمینیسم اسلامی و فراتر از آن»* در پائیز سال 2010 (پیش از تحولات مصر). وی در این سخنرانی نگاهی دارد به روند اصلاحات در قوانین خانواده کشورهای اکثریت مسلمان:

شهروندانِ آن دسته از کشورهای سکولار، که جمعیتی عمدتاَ مسلمان دارند، در قلمرو مربوط به قراردادهای اجتماعی میان دولت و جامعه (سکولار) به برابری های قانونی و عملی بسیاری دست یافته اند درحالی که نابرابری های جنسیتی در حوزه های خانوادگی و خصوصی، همچنان حکمفرماست. دو استثناء در این رابطه وجود دارد: اولی، اصلاحیه قانون مدنی سکولار سال 2001 ترکیه و دومی، اصلاح قانون خانواده در مراکش به سال 2004 است که پیش از اصلاحیه، تحت تأثیر مذهب قرار داشتند. این دو قانون، برابری در ساختارهای خانواده را پذیرفته و در خود جای داده اند. نابرابری میان شهروندان در فضای خانواده با نام دین، مشروعیت داده می شود و این امر تناقضی آشکار با ساختارهای سکولار کشورهایی دارد که جمعیت شان اکثرا مسلمان هستند مانند مصر و دیگر کشورهای عرب در شرق مدیترانه. چرا که این کشورها مدعی هستند که برابری فارغ از نژاد، جنسیت ،طبقه اجتماعی و عقیده، حق همه شهروندان است. از این رو اخیرا تلاش های فمینیستی بر جایگزین کردن قوانینی متکی بر مدل های برابری طلبانه خانواده به جای قوانینی تمرکز دارد که از ساختار مردسالار در خانواده حمایت می کند.

فمینیست های سکولار (که معمولا فقط آنان را فمینیست خطاب می کنیم) کمپین های مبارزاتی دشوار و طولانی مدتی را برای دستیابی به حقوق برابر در کشورهای اسلامی مختلف برپا کرده اند. البته این بدان معنا نیست که فعالان حقوق زن و کنشگران فمینیستِ این کشورها در جستجوی حمایت های منطقه ای و بین المللی و برون مرزی نبوده اند بلکه بدین معناست که ضرورت ها و نیازهای منحصر به فرد خودشان، محرک اصلی جنبش های فمینستی بوده و مبارزات شان حول و حوش آن سازمان داده شده است. برای نمونه مصر همواره یکی از کشورهای پیشرو در زمینه فمینیسم بوده است که زنان آن اعم از مسلمان و مسیحی به عنوان شهروندان آن کشور دوشادوش یکدیگر برای احقاق حقوق خود در جامعه به مبارزه پرداخته اند. در این کشور بود که زنان مسیحی به حمایت از مبارزات زنان مسلمان در مورد اصلاح قانون احوالات شخصیه شتافتند. این فمینیست های سکولار همگی فعالیت های خود را در خدمت به میهن خویش قرار دادند هرچند دارای خاستگاه های گوناگون مذهبی بودند. آنها فمینیسم را در چارچوب حساسیت های جنسیتی بومی خود مانند: ملی گرایی، اسلام مدرن، و گفتمان ا




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان