صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      کلوپ نسوان....  
 

سکولاریسم: به چالش کشیدن "روایت های مردانه" و شرق شناسی جدید

برگردان: نریمان رحیمی-4 تیر 1387

در ادامه ی بحث های مربوط به "جنبش زنان و سکولاریسم"، نوشته ی زیر از فصل چهارم کتاب "سکولاریسم، جنسیت و دولت در خاورمیانه – جنبش زنان مصر" نوشته ی نادیه ال- علی استاد دانشگاه اکستر انگلستان انتخاب و ترجمه شده است. نریمان رحیمی ([email protected])

"در سال های رشد من، سکولاریسم (در عربی علمانیه) آن معنی را که امروز دارد نداشت. این مفهوم به معنی همه ی وقایع مثبتی بود که مصر به آنها افتخار می کرد: انقلاب 1919 (1)، حزب وفد (حزب ناسیونالیست لیبرال- مترجم) و غیره. این اشاره ها و کنایه های منفی در طول پنج یا ده سال اخیر بطور ناگهانی شروع شده اند. پیش از آن "سکولاریسم" به معنای ضد دین بودن بکار نمی رفت، بلکه برای افراد عادی، به معنای مخالفت با رهبران دینی بود. امروزه توسط اسلام گرایان (Islamists)* از مفهوم سکولار برای حمله به افراد استفاده می شود، این اسلام گرایان بودند که معنی سکولار را تغییر دادند. الآن بطور گسترده ای به معنی "ضدیت با دین" مطرح می شود، بعنوان یک ملحد و کافر. فاراگ فودا (2) اولین قربانی این بدفهمی بود. اسلام گرایان از این راه این ایده را مطرح کردند و جلو بردند که سکولار یعنی فردی که باید کشته شود چون با دین ضدیت ورزیده است". (مونا آ.)

"سکولاریسم (علمانیه) بر پایه ی جدایی دین و دولت (state) قرار دارد. همیشه این مفهوم در مصر به این شکل فهمیده شده است. کسانی که حالا ادعایی بر خلاف این می کنند آیا یک کشور با حکومت اسلامی شبیه ایران می خواهند؟ من نمی خواهم در یک عربستان سعودی یا در یک ایران دیگر زندگی کنم. اگر واقعا می خواهید مانند عربستان سعودی قانون شریعت را اجرا کنید، پس باید اول مشروبات الکلی را ممنوع کنید و زنان را در خانه های شان زندانی کنید. پس این، راه حلی برای زنان نیست. از نظر ما در آنصورت، همه ی فضای عمومی از ما گرفته خواهد شد. هیچ قانون اسلامی جلوی کتک خوردن زنان را نمی گیرد. یک شوهر می تواند زنش را کتک بزند و پس از آن راهی نماز جمعه شود". (سامیا ا.)

"من یک مسلمان معتقد هستم، اگر از من بپرسید آیا برای انتخاب هایم حاضرم از معتقدات دینی ام فراتر بروم، جواب می دهم آری. از دین بصورت بدی استفاده شده است ولی دین دشمن من نیست. اگر به هسته ی مرکزی هر عقیده ی دینی نگاه کنیم می بینیم که برای آزادی انسان است. با این حال، من میان هسته ی آموزش های دینی و روشی که به دین عمل می شود خیلی فرق می گذارم. من مخالف هرگونه جامد بودن و دگم دینی، به معنی دنباله روی کورکورانه از دینی که توسط یک نهاد رسمی تبلیغ می شود، هستم. "سکولار" به معنی نداشتن ایمان نیست بلکه به معنی فراتر رفتن از آموزش های محدود و جامدی است که توسط نهادهای رسمی و اولیای امور ترویج می شود. سکولار همچنین به معنی پذیرفتن انسان گرایی، حقوق بشر و کثرت گرایی (پلورالیسم) است". (نادیا م.)

مقدمه

نمونه ی مونا، سامیا و نادیا بدون شک نشان می دهد که آنها درگیر موضوع علمانیه یا سکولاریسم هستند و اینکه هواداری از این مفهوم، جزء و بخشی از کنش اجتماعی آنها بعنوان فعالان جنبش زنان است. ولی واقعا سکولار بودن در مصر چه نقشی دارد و از آن چگونه استفاده شده است؟ آیا همانطور که مونا می گوید این مفهوم اشاره به برداشت "عامه" ی مردم دارد؟ یا اینکه بر پایه ی مفهوم جدایی دین و دولت قرار دارد، آنطور که نظر سامیا است؟ آیا معنی و نقش سکولاریسم در طو




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان