صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      کلوپ نسوان....  
 

تفکیک جنسیتی شیخ عاشق از دختر جوان

جواد موسوی خوزستانی-8 مهر 1393

مدرسه فمینیستی: تاکنون دو بخش از نامه فرضی «قدیس تِرسا» به شیخ فریدالدین عطار نیشابوری منتشر شده است. برای مطالعه بخش های اول و دوم این نامه، به لینک هایی که در پانوشت انتهای همین نوشتار آمده رجوع کنید. در ادامه، بخش سوم نامه را می خوانید:

هفته گذشته واقعن که هفته پُرمشغله ای بود. تمام طول هفته یک ریز بارندگی داشتیم. بارندگی در این فصل گرما آن هم در روزهای آخر ماه ژوئیه، همه را غافلگیر کرد؛ انگار سقف آسمان سوراخ شده بود چه یک ساعت هم باران بند نمی آمد. چکه کردن آب از سقف ها مجبورمان کرد تا برای تعمیرشان، کلی به دست و پا بیفتیم و یک عالمه تلاش کنیم تا راه‌‌حلی بیابیم. نبود مردها در صومعه، ما زنان را واداشته که همه کارهای ریز و درشت مربوط به صومعه ـ حالا باغبانی باشد یا بنّایی، نان پختن و... ـ را خودمان انجام دهیم. نمی دانی چه جنب و جوشی بپا شده بود. این اتفاق باعث شد که زندگی تکراری مان در صومعه، لااقل برای چند روز، رنگ دیگری بگیرد، و چه خوب! البته طی دو سه هفته ی قبل هم که امتحانات طلبه ها باید برگزار می شد. وای که این راهبه های جوان چقدر پُرشورند و گاهی هم چقدر لجباز و پرسشگر. دوره طلبگی ما خیلی فرق می کرد. آن موقع پرسش و تشکیک، اغلب با کفر و بی ایمانی مترادف بود. ولی در این دوره که بالاخره دهه ی چهارم قرن دوازدهم را هم پشت سر می گذاریم فضای آموزشی صومعه ما تا حدودی تفاوت کرده است. از خبرهایی هم که می رسد گویا در خود واتیکان هم یکجورایی اوضاع در حال تغییر است؛ حتمن تو هم شنیده ای که نظرات قدیس توماس خیلی بحث انگیز شده،.. مخالفان شایع کرده اند که توماس قدیس مروج نظرات ارسطو است!... راستش نمی دانم شایدم همین حرف و حدیث ها باعث شده که تشکیک و نقد و پرسش در حوزه های علمیه ، یکجورایی عمومی شود. ممکن است باور نکنی اگر بگویم که عمده ی ایراد راهبه های جوان، به آموزه های «قدیس آوگوستین» است؛ مثلن می گویند آموزه های او خیلی ارتدوکس و نسبت به نیازهای انسانی به شدت یکجانبه و خشکه مقدس [«تن گریز»] است... خلاصه فرید جان طی هفته های گذشته متأسفانه موفق نشدم نوشتن نامه را ادامه بدهم و از این وقفه و تأخیر، پوزش می خواهم.

امروز دوشنبه است و آغاز هفته ی پیش رو، با روزی آفتابی و زیبا شروع شده است؛ حال و روحیه ام خیلی عالی است و شوق نوشتن برای شوهرم، و شاهکار ادبی اش «شیخ صنعان و دختر تَرسا»، وجودم را لبریز کرده است. راستش از اواخر اکتبر وقتی تصمیم گرفتم برایت نامه بنویسم هزار و یک تردید و دودلی، دغدغه هر روزه ام شد. ابتدای نگارش نامه، با اتکاء به باورهای مسیحی ام، تو را به دلیل پیمان شکنی ات و رها کردن زن و خانواده، مردی گنه کرده و فاقد معنویت و اخلاق می دانستم. هرچند که از بابت چنین قضاوت سختگیرانه ای، خیلی هم معذب بودم و رنج می کشیدم. این رنج و دغدغه تا مدتها رهایم نمی کرد ولی هیچ فکر نمی کردم که روزگاری اگر بخواهم همین دغدغه ها را برایت بنویسم به خودی خود فضایی ایجاد کند که در عین حال بتوانم این همه انرژی مثبت از آن بگیرم. حس می کنم که بعد از سالها درون گرایی و تکرارکردن خودم در این فضای یکنواخت صومعه، انگار هدفی فراتر از روزمرگی و تکرار خود، پیدا کرده ام که برایم خیلی جذاب است، خوشحالم می کند،.. پس انگار نباید زمان را از دست بدهم و بدون فوت وقت، درد دل هایم را برایت




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان