صفحه اصلی   

        کلوپ نسوان   

        کافه مونث   

        مشق هفته   

        روزنامه دیواری   

        کتابهای اینترنتی مدرسه    

        صفحه فیس بوک مدرسه   

        کانال یوتیوپ مدرسه   

        همگرایی جنبش زنان در انتخابات   

        لایحه ضد خانواده   

        کمپین یک میلیون امضا   

        8 مارس    

        22 خرداد    

        مبصر کلاس   

        دردسر جنسیت   

        چالش ماه   

        اخبار   

        English    

  اینترنت مدرسه فمینیستی

 

      کلوپ نسوان....  
 

اسلام و جنبش یک میلیون امضاء

ناهید کشاورز-4 بهمن 1386

ایده اصلی کمپین، توسط جمعی سکولار مطرح شده است. جمعی که دارای هویت سکولار است اما آمیزه ای است متشکل از افراد دین باور و غیر مذهبی. برخی از فعالان زنان به این نتیجه رسیده اند که ، برای کار در میان مردم و ایجاد حساسیت نسبت به حقوق برابر، می بایست باورهای مردسالارانه ای که با باورهای دینی آنان گاه پیوند می خورد را به چالش کشید، چرا که اسلام نیز همچون بقیه ادیان ، نمی تواند از زمینه اجتماعی و فرهنگی خود جدا باشد. در طرح کمپین تاکید شده است که خواسته های این طرح ضدیتی با مبانی اسلام ندارد زیرا تغییر قوانینی که در این کمپین مورد درخواست است محل اختلاف بین مجتهدین و علمای دین است و بسیاری از فقها از جمله آیت الله صانعی و آیت الله بجنوردی بازنگری در قوانین تبعیض آمیز را مورد تایید قرار داده اند و تغییر آن ها را مغایر با اسلام ندانسته اند.(1)

این بخش از طرح کمپین از همان آغاز با نقد نیروهای مختلف مواجه شد. نیروهای لاییک و عمدتا چپگرای دانشجویی در داخل کشور و برخی از فمینیستهای سکولار خارج از کشور. البته بخش دیگری از فمینیست های لاییک نیز حمایت همه جانبه خود را از کمپین اعلام کردند و به شیوه های مختلف سعی کردند به نقدهای ایراد شده پاسخ گویند.

با مطالعه تاریخ مبارزات زنان کشورمان می بینیم که در جراید دوران مشروطه وسال های نخستین رواج اندیشه دموکراسی و تجدد خواهی، زنان و مردان آزادیخواه و طرفدار حقوق زنان، به دو گروه متخاصم اسلامی و سکولار تقسیم نمی شدند. تاسیس اولین مدارس دخترانه که با حمله و تکفیر برخی از روحانیون مرتجع مواجه بود، در عین حال حمایت برخی از روحانیون مترقی را به دنبال داشت و گاه حتی به ابتکار همسران و دختران آنان صورت می گرفت، نظیر صفیه یزدی همسر مجتهد طراز اول وترقی خواه مشروطیت یعنی شیخ محمد حسین یزدی که مدرسه دخترانه «عفتیه» را تاسیس کرد. (2)

اسلام و حقوق زنان: فمینیسم اسلامی

اصطلاح «فمینیسم اسلامی» اصطلاحی است که عمدتا در غرب و توسط دانشگاهیان و روزنامه نگارانی که بر روی جوامع مسلمان کار می کردند، مطرح شد. هدف این محققان از به کار بردن این اصطلاح توضیح تلاش های حق خواهانه و اصلاح طلبانه ای است که از طرف عده ای از زنان تحصیل کرده و مدرن مسلمان(اسلام باور و دین دار) در چارچوب دینی صورت می گیرد. (3)به باور نیره توحیدی، این تلاش ها بی شباهت به اصلاح طلبی زنان مسیحی و یهودی فمینیست در بازخوانی متون دینی و نیز چالش ساختار مردسالار قدرت در سلسله مراتب روحانیت در کلیسا و کنیسا نیست. با این تفاوت که زنان مسیحی و یهودی در اغلب جوامع کنونی(به جز اسراییل) دوران حکومت های دینی و تک صدایی و تک ایدئولوژی را سپری کرده اند .(4)

در شرایط جامعه ایران زنان تحت حکومت دینی، بلافاصله بعد از قدرت گیری حکومت جدید، با حمله به دستاوردهای حقوقی که در زمان پهلوی به آن دست یافته بودند، تحت لوای شریعت، مواجه شدند، از همان آغاز زنانی پیدا شدند( در آغاز از نزدیکان حکومت جدید) که با ارائه تفسیری دیگر از اسلام، خواهان قوانین بهتری برای زندگی زنان بودند. پروین پایدار وقتی در کتابش« زنان در فرایند سیاسی ایران در قرن بیستم» به تلاش های این زنان می پردازد از همان ابتدا آنان را «فمینیستهای اسلامی»(5) لقب می دهد. (6) پایدار به تلاش هایی اشاره می کند که از همان ابتدا، د




    English    فیس بوک     تماس با ما    درباره ما    اخبار    بخش های پیشین سایت    روزنامه دیواری    مبصر کلاس    مشق هفته    ویدئو - گزارش ها    کافه مونث    کتاب های اینترنتی مدرسه    کلوپ نسوان