حجاب قرآنی و دادگاه نسرین ستوده

مهندس ژیلا شریعت پناهی - 1 دی 1389

مدرسه فمینیستی: ژیلا موحد شریعت‌پناهی، فعال حقوق زنان و قرآن‌پژوه است. ایشان دانش‌آموختهٔ رشته مهندسی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۵۲ و از نخستین کارشناسان مواد رادیو اکتیو است که در سازمان انرژی اتمی مشغول به کار شدند. مهندس شریعت پناهی کمی قبل از انقلاب ۱۳۵۷، که برای شرکت در یک دوره آموزشی تخصصی به آلمان رفته بود برای «نشان دادن مخالفت خود با سرکوب‌های سیاسی»، روسری به سر می‌کرد. اما بعد از انقلاب با اجباری شدن مقنعه برای زنان کارمند، استعفا داده و در استعفانامهٔ خود نوشت «از آنجا که پوشیدن لباسی ناهماهنگ با عقاید برای این جانب موجب نفاق و دورویی است، بدین وسیله استعفای خود را تقدیم می‌دارم.» او این استعفای خود را اولین حرکت فمینیستی خود می‌داند. شریعت پناهی تاکنون کتابی دو جلدی تحت عنوان «تحلیلی نو بر حقوق زن از دیدگاه قرآن» نگاشته‌ و معتقد است که می توان بر مبنای شرایط روز برای برابری زن و مرد، در قرآن اجتهاد کرد. مطلب حاضر نیز دیدگاه شریعت پناهی است به موضوع حجاب. از آن جایی که قرار است روز 6 دی ماه دادگاهی به منظور رسیدگی به اتهام جدید نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان در خصوص عدم رعایت حجاب در فیلم سخنرانی اش، برگزار شود، خانم ژیلا شریعت پناهی مطلب حاضر را که بیانگر دیدگاه وی به موضوع حجاب است آماده کرده است که در اینجا به خوانندگان سایت مدرسه فمینیستی ارائه می شود:

حجاب قرآنی و دادگاه نسرین ستوده

مقاله ای که پیش رو دارید خلاصه ای است از نوشته ی به نسبت مفصل "حجاب قرآنی، کلید تساوی زن و مرد" که در کتاب "تحلیلی نو بر حقوق زن از دیدگاه قرآن " از تالیفات نگارنده چاپ شده و اینک به مناسبت برگزاری دادگاه سرکار خانم «نسرین ستوده» و در دفاع از ایشان با اضافاتی، بازنویسی شده است.

بنده به عنوان یک زن مسلمان معتقد به قرآن کریم و حجاب قرآنی ـ سعی کرده ام در این مقاله فقط و فقط به نکاتی اشاره کنم که در عین مختصر (و انشاءالله مفید بودن ) ـ نفی کننده هرگونه اجبار برای "رعایت پوشش قرآنی" حتی برای زن مسلمان باشد:

الف: مهمترین آیه در این مورد آیه 31 از سوره شریفه نور می باشد که می فرماید:"و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفضن فروجهن ولا یبد ین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن و....."(و به زنان مومن بگو - دیده گان خویش فرو می خوابانند ودامن خوداز فحشاء پاک نگه می دارند وزینت های خویش را جزآنچه که خود آشکار است - (که از نظر استاد مطهری در کتاب مسئله حجاب شامل انگشتر -سرمه و آرایش ملایم و...می تواند بشود)آشکار نمی کنندو بزنند برگریبان خویش دستک روسری های خود را و..."(آیه30از سوره شریفه نو(

نکات مهم در این آیه شریفه عبارتند از :

الف - 1 - مورد خطاب این آیه شخص پیامبر گرامی اسلام است که با اخلاق ملکوتی خویش به زنان جامعه خویش پیام "پاک بودن "را ابلاغ کند.

الف – 2 - خطاب این آیه شریفه به زنان و با فعل مضارع است (یغضضن) چون "زنان نیازی به امر و نهی ندارند " و برای پاک بودن خویش ـ خود به فطرت خدایی اشان عمل می کنند ( بر خلاف آنچه که اکنون عمل می شود ). می توان گفت که " هر نوع امر و نهی " به آنها در اینگونه موارد "نتیجه عکس " خواهد داد. بهترین دلیل بر این امر اینست که "هم اکنون به شهادت آمار و ارقا م دستگیری ها و جریمه های مرب